Nem hiszem, hogy bárkinek is be kellene mutatnom a Doom-ot. A Doom-nak múltja, jelene és szerintem jövője is van. Mindenki számára egy akciódús, abszurditásokat nem mellőző és brutális mészárlással fűszerezett nagy betűs GAME ez. A számítógépes játékok, konzolok TV játékokra tett hatása kézzel fogható, viszont hihetetlen, hogy a mai napig is szívesen ülök le az eredetivel játszani. Viszont a Doom nem csak régi emlék, amit most is szívesen veszünk elő. A játékot új köntösben újra kiadták a korunknak megfelelő grafikai elemekkel. Ez pedig újra lesöpört minden. Ez a mostani cikk egy nagyon nagy elmaradásom, amit Attilának dedikálok. Jöjjön tehát a DOOM!
Doom Maga
Nem érzem magamat eléggé szakavatottnak arra, hogy egy jó átfoglalót adjak a játékról. Mi több, szerintem felesleges is ezt annyira kivesézni. Viszont az Éjjeli Vakond csatornán egy nagyszerű videó van a témáról. Ha valakit érdekel a teljes akkor katt ide. Én csak egy részletet hagyok itt.
Doom I és II, mint középiskolai élvezet
Én a szerencsések közé sorolhatom magamat, mert a középiskola elején már rendelkeztem otthni, modemes internet kapcsolattal. Viszont sose fordult meg a fejembe, hogy én másokkal számítógépes játékokkal játszak. Fura. Már ismertem a Wolfeinstein 3D-t még nagyon pici koromból, de az otthon akkor se volt igényem a Doom-ra. Más volt a helyzet viszont az középiskolás informatika órákon.
A gépek és a rajtuk futó rendszer tetű lassú volt, nem is nagyon lehetett velük semmi hasznosat csinálni. Az internet kapcsolat ha épp volt, nagyon döcögött, viszont ott volt 10+ gép, hálózatban egymással. Egyből fel is jött az ötlet, hogy ezen vannak ám játékok és lehet egymással játszani. Mondanom se kell, hogy innentől a fél osztály biztos, hogy ezt játszotta. Talán az volt az első multiplayer game, amit nagyon magával ragadott.
Régi Doomok ma
Ha valamit, akkor a Doom játékokat minden elektronikus eszközre portolják. Egy platform, amin nem fut a Doom nem is igazi platform. Pont ezért szinten mindenen tudunk ma is az eredeti játékkal játszani, legyen az akármilyen operációs rendszer. Jó magam a Zandronum implementációt ajánlom, amihez bár szükséges az eredeti verzió IWAD file-ja, mégis pofon egyszerű a telepítése minden nagyobb platformra. Itt érhetitek el a zandronumot.
A zandronumnak hála nem csak az eredeti játékkal tudunk játszani, hanem képesek leszünk az internetes serverekhez kapcsolódni, és másokkal együtt játszani. Akár egymás ellen, akár kooperálva. A Doomseeker nevű alkalmazás lehetővé teszi, hogy a közösségi szervereket gyűjtő inventoriban nézegessünk és kedvünk szerint csatlakozzunk hozzájuk.
Brutal Doom
Ez a program az évek alatt megannyi emberhez eljutott és megihlettett. Ugyanis a Doom-ban lévő pályákat, karaktereket, eszközöket el kezdték szépen lecserélni a kreatív modderek. Jelenthet ez új történeteket, amiket új környezetben mesélnek el, vagy csupán a meglévő helyzetet új effektekkel, vagy fegyverekkel javítanak fel. A lényeg ami a lényeg, hogy rengetegen elkezdtek hozzá adni a programhoz, ezzel pedig egy nagyszerű közösség kezdett formálódni. Ebből a közösségből nőtt ki a BrutalDoom mod. Ez a csomag megannyi apróbb módosítást hoz be, amitől a jól ismert pályák és mozdulatok még véresebbek, brutálisabbak lesznek. Egyik kedvencem, hogy el tudjuk kapni az ellenség grabancát és kézzel a falhoz verni. Személy szerint én minden Doom őrültnek ajánlom ezt a kiegészítést és az alábbi videó megtekintését a részletekről.
Zandronum Server készítése Brutal Doom kiegészítővel
Adja magát a helyzet, hogy megtetszett a Doom, sikerült a Brtual Doom Mod-ot is kipróbálni és most már csak egy saját Doom Server hiányzik, hogy a barátainkkal játszunk. Ebben az esetben elegendő csupán egy Linux rendszer (én a példában egy Ubuntu 18.04-et használok) és már is telepíthetjük a szervert.
Repository hozzáadása
Amennyiben Ti is Ubuntu alapú rendszeren vagytok elegendő csupán a következő parancsok segítségével a zandronum repo-t és a kulcsot hozzáadnunk a rendszerünkhöz és máris elérhető sima apt parancsok segítségével a szükséges csomagok.
root@linux # apt-add-repository 'deb http://debian.drdteam.org/ stable multiverse' root@linux # wget -O - http://debian.drdteam.org/drdteam.gpg | sudo apt-key add - root@linux # apt-get update
Server Telepítése
Ezek után már installálhatjuk is a csomagot.
root@linux # apt-get install zandronum-server
Ez fel fogja rakni nekünk az összes függőséget is.
Futtatás előkészítése
Most már a server program elérhető, úgyhogy a futtatást kell előkészíteni. Nem szükséges külön config file, csupán hozzunk létre egy felhasználót és a doom IWAD file-ját (játék megvesz, letölt) és a brutal doom pk3 file-ját (letölthető innen) másoljuk a felhasználó könyvtárába. Valahogy így:
root@linux # userdd -md /home/doom doom root@linux # su - doom doom@linux $ ls -lah -rw-r--r-- 1 doom doom 83M May 8 16:17 brutalv21.pk3 -rwxr-xr-x 1 doom doom 14M Nov 30 2017 doom2.wad -rwxr-xr-x 1 doom doom 12M Nov 30 2017 doom.wad
Kézi Indítás
Ha ez meg van már is kipróbálhatjuk, hogy indul-e a server ha kézzel elindítjuk. Ehhez a következő parancs lesz a segítségünkre:
doom@linux $ /usr/bin/zandronum-server -iwad /home/doom/doom2.wad -file /home/doom/brutalv21.pk3 +sv_hostname localhost Zandronum 3.0.1 - 191013-1938 - SDL version Compiled on Nov 3 2019 M_LoadDefaults: Load system defaults. W_Init: Init WADfiles. adding /usr/games/zandronum/zandronum.pk3, 689 lumps adding /home/doom/doom2.wad, 2919 lumps adding /home/doom/brutalv21.pk3, 15105 lumps adding /home/doom/brutalv21.pk3:dmlevels.wad, 118 lumps adding /home/doom/brutalv21.pk3:psxlevels.wad, 42 lumps adding /home/doom/brutalv21.pk3:testmap.wad, 13 lumps I_Init: Setting up machine state. CPU Vendor ID: GenuineIntel Name: Intel(R) Core(TM) i5-4250U CPU @ 1.30GHz Family 6, Model 69, Stepping 1 Features: MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE4.1 SSE4.2 Using in-memory database. The database will not be saved on exit. IPFileParser::parseIPList: could not open adminlist.txt: No such file or directory IPFileParser::parseIPList: could not open whitelist.txt: No such file or directory IPFileParser::parseIPList: could not open banlist.txt: No such file or directory S_Init: Setting up sound. ST_Init: Init startup screen. Checking cmd-line parameters... S_InitData: Load sound definitions. G_ParseMapInfo: Load map definitions. Texman.Init: Init texture manager. ParseTeamInfo: Load team definitions. LoadActors: Load actor definitions. Bad hex number: no Script warning, "" line 0: Invalid face '' for 'Doomer'; STF replacement codes must be 3 characters. Script warning, "" line 0: Invalid face '' for 'Doomer'; STF replacement codes must be alphanumeric. Unknown key "ZZ" Unknown key "CC" R_Init: Init Doom refresh subsystem. DecalLibrary: Load decals. DistX in slider decal Drops is unsupported Warning: GLBlueCard and BlueCard both have doomednum 5. Warning: GLBlueSkull and BlueSkull both have doomednum 40. Warning: GLRedCard and RedCard both have doomednum 13. Warning: GLRedSkull and RedSkull both have doomednum 38. Warning: GLYellowCard and YellowCard both have doomednum 6. Warning: GLYellowSkull and YellowSkull both have doomednum 39. PWO_Init: Initializing preferred weapon order. M_Init: Init menus. P_Init: Init Playloop state. ParseSBarInfo: Loading default status bar definition. ParseSBarInfo: Loading custom status bar definition. D_CheckNetGame: Checking network game status. player 1 of 1 (1 nodes) Initializing network subsystem. IP address 192.168.0.2:10666 GeoIP initialized. UDP Initialized. *** MAP01: entryway ***
Ha ez látjuk, akkor a szerverünk kész is a csatlakozáshoz. Alapból az UDP/10667 portot használja, ha esetleg tűzfalon ki kellene nyitni.
Service készítése
Természetesen szükségünk van egy service-re, hisz nem akarjuk mindig kézzel futtatni a programot és addig várni ameddig játszunk. A service készítéshez én az Ubuntu systemd keretrendszerét fogom használni. Ehhez létre kell hozni egy service file-t, majd engedélyezni és elindítani.
root@linux # vi /etc/systemd/system/doom-server.service [Unit] Description=The Zandronum game server [Service] StandardOutput=null Type=simple ExecStart=/usr/bin/zandronum-server -iwad /home/doom/doom2.wad -file /home/doom/brutalv21.pk3 +sv_hostname game.xorp.hu +sv_maxclients 8 +sv_motd "Welcome to Doom Game Server" +sv_defaultdmflags 0 +logfile /home/doom/zandronum.log +skill 2 +deathmatch 1 +teamdamage 0.00 +fraglimit 25 +sv_weaponstay true +sv_nomonsters true +sv_itemrespawn true +sv_noexit true +sv_doubleammo true +compat_notossdrops true +addmap map07 +sv_disallowbots false +sv_nocallvote 0 +sv_showlauncherqueries false +addbot "" +addbot "" +addbot "" +addbot "" User=doom Group=doom [Install] WantedBy=multi-user.target
A példában én több server kapcsolót is használtam. Akit érdekelnek ezek a kapcsolók, vagy mást is használna, az itt olvashat róla többet.
Ezek után csak újra kell tölteni a service adatbázist, hogy az új elem is megjelenjen. Majd be kell kapcsolnunk és elindítanunk azt.
root@linux # systemctl daemon-reload root@linux # systemctl enable doom-server root@linux # systemctl start doom-server root@linux # systemctl status doom-server doom-server.service - The Zandronum game server Loaded: loaded (/etc/systemd/system/doom-server.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: active (running) since Tue 2020-05-19 06:15:34 CEST; 11h ago Main PID: 646 (zandronum-serve) Tasks: 3 (limit: 3518) CGroup: /system.slice/doom-server.service └─646 /usr/games/zandronum/zandronum-server -iwad /home/doom/doom2.wad -file /home/doom/brutalv21 May 19 06:15:34 xorp-game systemd[1]: Started The Zandronum game server.
Ezzel pedig fut is a service és ezáltal a szerverünk is.
Xorp Brutal Doom Server
Ha valaki csak ki szeretné próbálni, vagy kis saját server helyett a barátaival játszana egyet, az bátran használhatja a Xorp Doom servert, amin a MAP07 (belső egybe tér körül egy külső körfolyosó) és négy bot van alapból beállítva. További információt itt értek el róla.