VoIP alapok bemutatása

Az interneten keresztül történő hangátvitel nem újdonság. Új szabványok és ezekhez kapcsolódó szolgáltatások elindulása azonban mára teszik lehetővé, hogy az interneten keresztüli telefonálás valós alternatívát jelenthessen a megszokott vezetékes vagy mobil telefonszolgáltatások mellett.

Az Internet Voice, más néven Voice over Internet Protocol technológia révén telefonhívásokat bonyolíthatunk szélessávú internet kapcsolaton keresztül a vezetékes (analóg) telefonvonalak helyett. Néhány VoIP szolgáltatás csak hálózaton belüli hívást engedélyez a felhasználóknak, a szolgáltatók nagy részénél bármilyen hívást kezdeményezhetünk. Legyen az helyi, távolsági, mobil vagy külföldre irányuló hívás. Egyes szolgáltatásokhoz számítógép vagy speciális VoIP telefon szükséges, míg máshol elég egy adapter, amire analóg telefonunkat köthetjük.

Hogyan működik a VoIP / Internet Voice?

A VoIP-es telefonáláskor a hang digitális adatcsomaggá alakítva továbbítódik az interneten, majd a fogadó félnél ismét emberi hanggá alakul. Az Internet Voice segítségével számítógépünkről telefonálhatunk az erre a célra fejlesztett szoftverek segítségével. Azonban ha kikapcsoljuk a gépet, nem leszünk elérhetők. Ha viszont adapterre kötött telefont vagy speciális VoIP telefont használunk, akkor bármikor tárcsázhatunk és hívhatnak minket. Ismerőseink mindenféle speciális felszerelés nélkül el tudnak érni minket, hiszen a szolgáltatáshoz „normális” telefonszám jár.

Milyen eszközök kellenek hozzá?

A legfontosabb, hogy legyen szélessávú internet kapcsolatunk. Bármilyen kábeles, vezeték nélküli illetve xDSL elérés megfelel. Használhatjuk vonalas készülékünket egy adapter segítségével, hívhatunk szoftveres úton, illetve VoIP telefonon is beszélhetünk. Utóbbi előnye, hogy nem szükséges hozzá adapter.

Voip_Diagram

Kiket hívhatok, ha beregisztráltam egy VoIP szolgáltatásra?

Ez leginkább szolgáltatófüggő. Némelyik csak hálózaton belüli beszélgetést engedélyez, viszont a többségnél bármilyen számot hívhatunk. A hívások lehetnek helyi, távolsági, mobil és külföldi. A hálózaton belüli hívások sok esetben ingyenesek.

Mik az előnyei?

Leginkább a költségek terén mutatkozik a VoIP előnye az analóg telefonhoz képest. Nincs havi díj és kapcsolási díj, hálózaton belül ingyenes beszélgetés a nap 24 órájában, kedvező percdíjak hálózaton kívülre, alacsony külföldi hívásdíjak.

Be kell kapcsolni hozzá a számítógépet?

Nem, ha a hívásokat telefon és adapter, illetve VoIP készülékekkel bonyolítjuk. Mindössze egy állandó szélessávú internet kapcsolatra van szükség. Természetesen hívás közben is tudjuk használni a gépünket.

Használhatom-e a szolgáltatást, ha például nyaralni megyek?

Természetesen. Persze ehhez magunkkal kell vinnünk a telefon adaptert és szélessávú internetre is szükségünk lesz. A többi ugyanúgy működik, mint otthon.

Honnan tudom, hogy VoIP hívásom van?

A készülék ugyanúgy csöng, mint bármelyik vonalas telefon. Hívás kezdeményezésekor a szokásos vonalhangot is halljuk.

Hogyan fizetek a szolgáltatásért?

Egyelőre előre fizetéses rendszerben (prepaid) érhetőek el a szolgáltatások, bár a hazai szolgáltatók rövidesen utólagos fizetéses előfizetési lehetőséget is kínálni fognak. A fizetés legkényelmesebb módja az internetes fizetés, ehhez azonban megfelelő bankkártya szükséges. Lehetőség van feltöltő kártya megvásárlására is. (pl. Neophonex)

Hívhatnak-e vezetékes vagy mobil telefonról a VoIP számunkon?

A legtöbb szolgáltató egy előhívó szám segítségével biztostíja, hogy hálózata elérhető legyen más telefonhálózatokból telefonálók számára. Az előhívószám után lehet megadni a hálózaton belüli VOIP telefonszámot és kapcsolják az előfizetőt. A magyar VOIP szolgáltatók számára a számhordozhatóság le tudja majd egyszerűsíteni a külső hálózatból való elérhetőséget.

Néhány tudnivaló, ha vonalas telefonunkat VoIP szolgáltatásra szeretnénk cserélni:

    Ha nem működik az Internet kapcsolatunk, nem tudunk telefonálni sem.

    Áramszünet esetén, ha nincs megfelelő szünetmentes tápegységünk az eszközeinkhez, nincs lehetőségünk telefonálni.

    A „színes” és a rövidített számok nem mindenesetben hívhatók. (zöld, kék szám, 1750)

    ADSL előfizetés esetén az analóg vonalat mindenképp meg kell tartani, azaz ha nem is használjuk, a havidíjat fizetni kell.

    A magyar jogszabályok szerint a VoIP szolgáltatás nem minősül a hagyományos értelemben vett telefon szolgáltatásnak.

    A telefonszámok hordozhatósága egyelőre még nem megoldott a hazai szolgáltatók esetében, a külföldi szolgáltatók esetében hazai bejelentés híjján ez valószínűleg hosszú távon sem fog működni.

A cikk csak archivált, az eredeti elérhető itt.

VoIP alapok bemutatása” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Az Ozeki Phone System XE megkönnyítette számomra az ügyfelekkel és a munkatársakkal való kapcsolattartást.

    A szoftver többek között SMS szolgáltatást is tartalmaz , amely segítségével GSM modem vagy IP SMS kapcsolódás segítségével tudtam üzenetet küldeni!

    Szerintem érdemes kipróbálni , az én cégemnél nagyon bevált.

    http://ozekiphone.hu/technology-walkthrough-101.html

Hozzászólás a(z) Szabo Bela Lajos bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük