OpenEmu: Mert régen minden jobb volt

Minél öregebb az ember, annál többet emlegeti a régi szép időket. Nincs ez máshogy a játékok terén sem. Manapság a játékok azzal dominálnak, hogy mennyire hihetetlenül valósághű és kidolgozott a grafika, sok esetben mégsem tudnak versenyezni régi kocka grafikájú, pixeles játékokkal. Aki hozzám hasonlóan a kilencvenes években ismerkedett meg az informatikával és a játékokkal, azok tudják értékelni a mai szemmel már elavult játékokat. Emlékszem mekkora élvezetet jelentett és mennyi időt el tudtunk tölteni egy-egy játékkal. A kulcs pedig nem a grafika volt, hanem a játékmenet.

openemu1

Emulátorozás

Maga a jelenség már régóta népszerű. Amennyiben a régi konzolok / játékgépek játékait akartuk a modern PC-nken játszani, akkor szükségünk volt valamilyen emulátorra, ami képessé tette a gépünket a régi, és persze teljesen más architektúrára írt játék futtatására. Megannyi ilyen program van. Vannak jobbak, kevésbé jobbak. Egyszerűek bonyolultak. Engem egész eddig nem kapott el az érzés, hogy ilyenekkel kellene játszanom. Ennek ellenére egy-egy régi játékot, amikor újra kiadtak valamilyen új platformra, akkor biztos, hogy megvettem és újra végigjátszottam.

OpenEmu

Az OpenEmu, ahogy a nevéből is lehet következtetni, egy nyílt platformos emulátor program. Meglepetésemre csak és kizárólag OSX-re fejlesztik, és ténylegesen ingyenesen elérhető.

openemu2

Íme, azok a platformok amiket jelenleg támogat a program:

  • Game Boy (+ Game Boy Color)
  • Game Boy Advance
  • Game Gear
  • NeoGeo Pocket
  • Nintendo (NES) / Famicom
  • Nintendo DS
  • Sega 32X
  • Sega Genesis / Mega Drive
  • Sega Master System
  • TurboGrafx-16/PC Engine
  • Virtual Boy

A program maga alapvetően két részből áll. Jobb oldalt egy fa struktúra szerűen láthatjuk a konzol kategóriákat. Ezekre kattintva kapjuk meg a jobb oldal nagyobb ablakban, hogy milyen játék érhető el arra a platformra a gyűjteményünkből. A program támogatja, hogy egy könyvtárstruktúrában megtalálja és automatikusan csoportosítsa az összes játékot. Vagy magunk is adhatunk hozzá egyesével ROM-okat.

Amennyiben megjelent a kívánt játék az OpenEmu-ban, elegendő csak duplán kattintani rá, és máris indul. Minden játékot kitehetünk teljes képernyőre, és egyénileg konfigurálhatjuk, hogy az eredeti kontroller irányítása milyen gomboknak feleljen meg.

openemu3

Amennyiben meguntuk, elegendő csak bezárni az ablakot. Az OpenEmu mindent elment, így legközelebb pontosan onnan kell folytatnunk, ahol abbahagytuk. Csak hab a tortán, hogy nem muszáj billentyűzettel szenvednünk. Modern konzolok kontrollereit is támogatja az OpenEmu:

  • PlayStation 4
  • Xbox 360 (driver required)
  • PlayStation 3
  • Logitech series (Dual Action, Rumblepad 2, Gamepad F310/F510/F710)
  • Gravis GamePad Pro
  • Sega Saturn USB
  • PS3 Neo Geo Pad USB
  • Retrode (SNES)
  • Retrolink SNES
  • Retrolink N64
  • N64 Adaptoid
  • Nintendo Wiimote
  • Nintendo Wii U Pro

openemu4

Játékajánló

Kisiskolás koromban egy panel házban laktam. A panel bejáratánál volt egy elhagyott babakocsi tároló, amit egyik napról a másikra egy videó játék boltos vett ki. Tipikusan Sega Megadrive és Super Nintendo gépek elé lehetett beülni, és megfelelő pénzért cserében játszani a kínálatból. Persze lehetett volna játékokat is kölcsönözni, illetve az egész gépet is, ez viszont olyan drága volt akkor nekünk, hogy egyszerűbb volt ugyan azt az összeget a kis lenti közösséggel eljátszani. Lukács Laci barátom, aki a földszinten lakott nagyon összebarátkozott az üzemeltetővel, így mi kivételezettek voltunk. Sajnos nem emlékszem, minden játékra, amit lent játszottunk. Az a néhány, amit nagyon szerettem, vagy csak rengeteg időt töltöttünk vele, azok megmaradtak. Ebből szemezgetnék most nektek kedvcsinálónak.

Aladdin

Engem teljesen elkapott a Disney Aladdin című rajzfilmje. Imádtam, rajongtam érte. Így nem volt kérdéses, hogy a játékát is kipróbálom. Alapvetően egy ugrálós, két dimenziós, szépen kidolgozott játékról van szó. Akkoriban nehéznek találtam, és sosem tudtam végigvinni, de a képi kidolgozást, és a kikacsintásokat imádtam benne.

Aladdin

Bonanza Bros

Szerintem ezt a játékot rajtam kívül senki sem ismeri. Én is csak azért, mert amikor kaptam egy saját Sega Megadrive-t, akkor ezt a játékot kaptam hozzá. Mit se mondjak, nem örültem neki. Viszont, mivel két játékom volt, ezért sokat játszottam vele. Lehet párban is játszani, ami viszont fokozza az élményeket. Alapvetően egy két dimenziós lövöldözős, elbújós, lopakodós játékról van szó, ahol két betörőt alakítunk, akiknek a jól őrzött épületekből kell elrabolniuk a kincset, és elmenekülniük azután. Nem bonyolult, a családom is szeretett vele játszani.

1193936-bonanzabros

Jurassic Park

Egyik nagy filmes függőséget a Jurassic Park jelentette számomra. A dínók, egy kicsit a high tech és scifi hangulata, egy őrületesen jó akciófilmben. Mindent akartam, ami dínós, és persze a játékot is. Szintén egy kétdimenziós ugrálós lövöldözős játék, viszont elég nehéz. Mondanom sem kell, hogy fejfejásig bírtam játszani, és milliószor végigvittem.

Jurassic_Park_(Sega_game)

Mortal Kombat 1,2

Ezt a két játékot én most egy kalap alá veszem. Mindig is szerettem őket, de iszonyatosan béna voltam. Lukác Laci barátom pedig nagyon profi. Mindig elvert, úgyhogy én inkább nézni szerettem mások mérkőzéseit mint játszani. Nem igazán láttam senkit, aki single-ben nyomta volna, sokkal inkább egymás ellen. A két dimenziós verekedések egyik úttörője ez a játék, ahol különböző képességű karaktereket választva el kellett verni egymást. Alapvetően mindenki tudott ütni, rúgni, védekezni, ezen túl viszont gombok kombinálásával minden karakter egyedi képességeket tudott előcsalni magából. Az első rész kicsit egyszerűbb volt, kevés karakterrel, a második a sikerek láttán viszont igazán kidolgozott lett. Lent a kis játék teremben, hihetetlen nagy népszerűségnek örvendett.

mortal-kombat-boxshot

mortal-kombat-ii-cover

Super Street Fighter

Még a Mortal Kombat előtt tűnt fel a kis játék barlangban. Ez volt az első ilyen verekedős játék. Én számomra a Street Fighter mindig érdekesebb volt mint a Mortal Kombat, de el kell ismernem a Mortal Kombat sokkal inkább hardcore dolog volt. Szerintem életszerűbb és szerethetőbb karakterei voltak, a játékmenet pedig nem annyira pörgős és követhetetlen mint a Mortal Kombat-é. Ennek ellenére a jéték stílusa, alap mechanikája ugyan az az egymással szemben állós verekedős stílus mint a Mortal Kombat esetében.

super-street-fighter-ii-cover

Teenage Mutant Ninja Turtles – Return of the Shredder

Lukács Laci barátommal imádtuk a Tini Ninja teknőcök rajzfilmet. Minden epizódot fújtunk kívülről, és gyűjtöttük a figurákat. A játék is nagyon klassz, balról jobbra menő és az ellenségeket lekaratézós. Választhattunk mindig melyik ninja-val akarunk lenni, de azon túl, hogy máshogy mozogtak, nem volt különbség közöttük. En Donatellót szerettem. Ami miatt rengeteget játszottunk közösen is vele, hogy lehetősék volt egyszerre ketten játszani, egymást segítve kooperatív módban. Persze ezt sem tudtuk sosem végigvinni.

Z0085144

Összegzés

Az emulátor közösség nagyon erős, és hihetetlen mennyiségű tartalom érhető el az interneten. Az OpenEmu egy igazán jó platform arra, hogy kedvenc játékainkat újrajátszhassuk, vagy a régi gépeinket félretéve a szeretett játékokat modern gépeinket játszhassuk. Az OpenEmu nem csak szép, hanem hihetetlenül jól működik, és a kontroller támogatással igazi retró gépet varázsolhatubk modern Mac-ünkből. Mindenzt pedig ingyen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük