Gondolom, aki akarta az jól megnézte Steve Jobs előzetes bemutatóját a nyáron bevezetésre kerülő iPhone 4.0-ról, és annak új dolgairól. Minden elvárt, hiányzó, és nem várt dolog felbukkant itt. A többségét nem kell túlmagyarázni, viszont az új iAD-et úgy érzem igen. Ugyanis a helyi “blog média” valamelyest félre fordította-informálta a helyi közönséget, és jó magyar szokás szerint már az elején temetjük azt amit nem is értünk.

A félreértések

A következő dolgokat lehet a iADról tudni a blogos híradások szerint:

“… Átlagosan három percenként egy reklámot fogunk látni…”, “… Az Apple a Alkalmazásokba akar építeni reklámokat …”, “… az Apple iPhone OS fogja vezérelni a reklámokat …”

Ebből pedig mindenkinek az jött le, hogy az iPhone három percenként el fog sötétedni, és kötelezően végig fogunk nézni egy-egy buta reklámot.

Mi is, hogy is ez az iAd?

Na kérem szépen, ennyire az Apple se hülye! :) Természetesen nem kell otthon az ágyban forgolódni emiatt. Talán mint sokan mások, én is megnéztem az eredeti videó anyagot a prezentálásról. Szó sincs semmi ilyen felhasználói élmény megzavarásáról.

Steve elmondta, hogy szeretnének segíteni az ingyenes APP-ok készítőinek, és ezzel a fejlesztőknek, hogy továbbra is legyen sok, és minőségi ingyenes tartalom is iPhone-ra. Ez üdvözítő. Persze mint minden okos kapitalista üzletember, úgy próbál ösztönözni, hogy ad lehetőséget pénzkeresésre.

Steve azt mondja, fejlessz ingyen iPhone-ra és iPad-ra alkalmazásokat, és ugyan úgy mint a Google Adsense vagy más egyéb banneres vagy nem banneres hirdető egy weboldal esetén, egy részét az alkalmazás felületének jelöld ki az iAD számára. Ezen a részen pedig a rendszered, vagyis az Apple minden féle oda szánt tartalmat fog megjeleníteni.

Na és itt jön az a mágikus három perc, mert ott három percenként fognak mutatni reklámokat. Szerintem nem egy olyan nagy érvágás, főleg ha folytatom is Steve forradalmi ötletét.

A helyzet az az, hogy a Google-nél nincs a világon jobb cég, aki releváns reklámokat tudna megjeleníteni keresésekhez. Ez tény. Ezért az Apple meg se próbál keresésekhez reklámot eladni. Egyszerűen azért, mert az almás cég azt mondja, aki a telefonját használja, az főleg nem keres szabadidejében, hanem valamilyen alkalmazást indít el. Ezért ők ott akarnak piacot nyerni, és valljuk be, már van annyi iPhone, iPod touch, és lassan iPad is, hogy lesz piacuk.

Reklám Forradalom

Mi volt eddig egy reklám? Egy animált gif, villogzó flash banner, egy Google Adsense link. Bármi is, ha rákattintott az ember elvándorolt jó messzire az eredeti oldaltól. Az pedig, hogy a linkre kattintva mi fogadt minket mindig lehangoló volt.

Ezen akar változtatni Steve és a csapata. A reklámokat fel kell turbózni, és új, izgalmas formátumban teríteni a vásárlóknak, hogy tudják ha rákattintanak egyre, akkor a mögött nem valami hasztalan, csúnya, dolog lesz, hanem szép, hangulatos, és garantált minőség.

Na ez az iAD, ami nem más mint egy mini HTML5 oldal. Videókkal, hang anyagokkal, dinamikus animált tartalommal, akár csak egy nativ alkalmazásban. A reklámok pedig filozófiájukban is meg fognak változni. Én magam először nem is értettem hol itt a reklám?

Vegyük példának az első bemutatott Toy Story reklámot. A képernyő aján egy fél ujjnyi kis csík volt. Amire rákattintva egy bejött egy kis videó, majd egy menü. Ahol a Toy Story 3 legújabb filmjét promótálták. Lehetett letölteni háttérképet iPhone-ra, megnézni ízelítőket a filmről, játszani kis mini játékokat, és végül az egyik menüpontban le lehetett kérni a GPS koordinátáid által lekért adatok alapján, az aktuális helyzetedhez képest, hol tudod leghamarabb megnézni a Toy Story-t.

Más alkalmazásoknál is ez volt a helyzet, mint releváns bevételi forrásként bevásárló listákat lehetett csinálni a reklámban felbukkanó termékekből és megrendelni, és sorolhatnám.

Szóval srácok és lányok. Az iAD nem szól másról, mint minőségi reklámokról. Olyan reklámokról, amire ha rákattintasz, élvezet megnézni, és ezáltal élvezet költeni. Engem meggyőzött Steve, hogy ahogy a PC gyártóknak feladták a prémium kategóriában a leckét, úgy a Google-nek, szintén fel fogják prémium kategóriában adni a leckét. Mert a kis csóró weboldalas embereknek a Google Adsense a világ legjobb reklámozási formája, most és a jövőben is, de egy nagy cég számára, ahol fontos a jó megjelenés, és a minőség, az iAD-al akar reklámozni majd.

Nekem legalábbis ez jött le. Fontos megjegyezni, hogy ez csak előzetes bemutatás volt, hogy mi vártható végleges kiadásokban az még persze homály fedi, de ha én fejlesztő lennék, én örültem volna ennek az új reklámozási bejelentésnek.