Mindig is imádtam a tábla játékokat. Ennek ellenére számomra a táblás játékok egyenlőek voltak azzal, hogy egy kijelölt pályán végig kellett menni az egy darab bábummal, és a különböző mezőkön valami egyedi dolgot csinálni. Más filozófia nem igazán volt jellemző nálam. A rizikót, mint táblás játékot ismertem, de valami nagyon bonyolult dolognak tűnt. Térkép, sok bábú, kártya! Ezért úgy voltam vele, hogy én ezt sose fogom megérteni. A napokban viszont jött egy program és mindent megváltoztatott.
A tradicionális Rizikó (Risk)
Először is nézzük a tradicionális RIZIKÓ szabályait és hogy mi is az. Klasszikus, háborús, táblás stratégia játék 1959-ből, melyben a játékosok titkos küldetésük végrehajtása érdekében küldik háborúba csapataikat. A játékterep hat kontinenst tartalmazó világtérképet ábrázol. A kontinensek további körzetekre vannak felosztva, melyekből összesen 42 van. A játékosok egységei a hadosztályok, melyek jelölése attól függően változik, hogy mekkora haderőt képviselnek: gyalogosok 1 hadosztályt, lovasok 5-öt, ágyúk 10-et. Minden körzethez tartozik egy ún. rizikókártya, melyet a játékosok összekeverve kiosztanak. Ennek alapján kell felhelyezni a hadseregeket a játék elején. Ezeken a kártyákon szerepel a körzet neve és a háromféle egység közül valamelyiknek a képe.
A rizikókártyáknak az utánpótlás megoldása során is lesz szerepük. Az elfoglalt területek után, mindig kapunk egy rizikókártyát de csak egyet! Három azonos vagy három különböző egységet ábrázoló kártyát lehet becserélni hadosztályokra. Ezek értéke más és más. A három különbözőért lehet a legtöbb katonát toborozni. Viszont ha valamelyik játékosnál 5 darab van belőlük, köteles beváltani az adott kombinációt. Így előfordul, hogy a játékos csak 4 hadosztályt tud erősítésnek feltenni. Előfordul, hogy ezek a kezünkben tartott kártyák mentenek már csak meg bennünket a vereségtől.
A játék rendszere igen egyszerű. A támadó fél – aki saját körzetéből egy másik, ellenséges körzetbe próbál behatolni -, eldöntheti, hogy mennyi katonával kíván támadni. Ettől függ, hogy hány dobókockával dobókockával dob, hogy támadóerejét szimbolizálja. Ha csak egy hadosztályt akar támadásba lendíteni, akkor csak egy kockával dobhat, ha kettőt, akkor kettővel, ha hármat vagy annál többet, akkor három kockával. Azt, hogy mekkora a támadóerő és honnan történik a támadás, azt mindig előre be kell jelenteni.
A védekező játékos eldöntheti, hogy mennyi a védekező hadosztályok száma. Ez persze nem lehet magasabb, mint az adott pillanatban a körzetben tartózkodó egységek száma. Mivel a védők általában jobb pozícióban vannak, mint a támadók, ezért a védekező játékosnak elég csak akkorát dobni, amekkorát a támadó, viszont csak maximum két kockával védekezhet egyszerre.
A kockadobások külön számítanak és nem az összegüket kell figyelembe venni annak eldöntésére, hogy ki nyerte az ütközetet. Tehát ha a támadó 3 kockával dob, a védő pedig csak eggyel, akkor a támadó legnagyobb dobását kell összehasonlítani a védőével. Ha a támadó jár sikerrel és minden védekező egységet „ledobált”, akkor kap egy rizikókártyát és birtokba veheti az adott körzetet – a támadáskor bejelentett egységek számának megfelelően.
A kockával való dobálás alapvetően meghatározza a játékot, így néha aránytalan győzelmek is születhetnek, ha védő vagy támadó játékos sorozatosan szerencsésen dob. Ettől függetlenül a játék során azért szükség van bizonyos stratégiai gondolkodásra, mivel a feladatkártya mindig személyes célokat tűz a játékos elé. Például adott kontinensek meghódítása vagy egy adott színű hadsereg teljes megsemmisítése. Éppen ezért nem árt, ha a játék során minél tovább titokban tudjuk tartani küldetésünk célját.
Rizikó játékok
Nagyon sok táblás játék adja magát, hogy számítógépen vagy mobil eszközön játsszuk. A rengeteg pénz osztás, lépés, pörgetés, bábú koordinálás így nem valaki feladata lesz, hanem a gép automatikusan megoldja. Nincs ez így a Rizikó játékkal sem. Az jól ismert játék fizikai kivitelben is rengeteg embert megihletett és különböző változatokat hozott létre. Az elektronikus kivetülés sincs ez másként. Millió egy játék elérhető az interneten, minden féle platformra. Én először FreddyD (rossz PC játékok) videójával találkoztam, ami a rizikót egy régi számítógépes játékon keresztül mutatja be. A teljes videó elérhető a YouTube-n én csak egy kis részletet vágnék ki, ami szerintem egész jól bemutatja miről is lenne szó.
Lux Delux
Természetesen nekiugrottam én is egy modern, sokplatformos, mégis szép és játszható rizikó játékot keresni. Sokat megnéztem végül a számomra teljesen ismeretlen Sillysoft.net kiadó Lux Delux játéka mellett döntöttem. Miért? Megpróbáltam pontokba szedni:
- A tradicionális Rizikón szabályaira épül.
- A tradicionális Rizikó pálya elérhető benne.
- Multiplatform: Windows, OSX, SteamOS + Linux, iOS, Android.
- Puritán weboldal, puritán játék menü ellenére a játék maga jól rajzolt és nagyon szép.
- Steam support.
- Linux alapú privát, dedikált szerver lehetőség.
Szerintem a játék további bemutatása helyett inkább megmutatom a hivatalos trailert.
A program nagyon gyors és pörgő játékokat képes generálni. Az ingyenesen elérhető térképek (pályák) sora szinte végtelen. Szinte minden fantasy vagy scifi fanatikus megtalálja a maga favoritját. Bár én legtöbbször csak a tradicionális pályákon játszom így is teljesen lázba hoz a Lux Delux minden játéknál.
Lux Delux saját linuxos server készítése
Fontos megjegyezni, hogy dedikált Lux Delux servert bármelyik más platformon készíthetünk. Én a továbbiakban egy Ubuntu 14.04-en kívánom bemutatni, ahogy én tettem. Először is hozzunk létre egy dedikált felhasználót a luxdelux serverünknek.
root@gameserver# adduser -md /home/luxdelux luxdelux
Váltsunk át az új felhasználóvá és töltsük le a Linux binárist a játékhoz.
root@gameserver# su - luxdelux
luxdelux@gameserver$ wget http://sillysoft.net/download/LuxDelux-linux.tgz
Tömörítsük ki a letöltött állományt:
luxdelux@gameserver$ tar xfv LuxDelux-linux.tgz
Ezek után a következő állományokat kell látnunk a létrejött könyvtárban:
luxdelux@gameserver$ ls -lah LuxDelux
Nem kell megíjjedni, hogy a hivatalos weboldalról a TRIAL játékot töltöttük le. Minden játék, az eredeti, a trial, vagy épp a Steam verzió is egy LuxCore.jar (java) file-t tartalmaz. Ezt a java kódot felhasználva tetszőlegesen indíthatunk úgynevezett Headless (fejetlen) szervert. Ehhez a következő parancsot kell kiadnunk:
luxdelux@gameserver$ java -Djava.awt.headless=true -cp "/home/luxdelux/LuxDelux/LuxCore.jar" com.sillysoft.lux.Lux -headless \ -network=true -public=false -map=ClassicWidescreen -cards=4681015 -conts=2 -time=60 -name=Your_name -desc=Your_description
Fontos, hogy a rendszerünkön már telepítve legyen a JAVA (apt-get install default-jre). A java utáni rész azt definiálja, hogy headless módban akarjuk futtatni a programot illetve a -cp után a LuxCore.jar file elérési útvonalát kell megadnunk. Minden más kapcsoló már tetszőleges. Íme egy lista a hivatalos fórumról:
-unranked -placed -scenario -name=hostname -map=ClassicPartDeux (remove all spaces from map names) -agent=(can also use the values "networkplayeronly" or "networkplayeronlyfull") -desc=description (replace all spaces with underscores) -time=30 -conts=15 -cards=51015 -bio1 to -bio6 -shuffle2 (randomize and winner stays) -shuffle3 (highest ranked players) -shuffle4 (cycle out game losers) -public=true -port=6619 -regCode=CODE (if you're getting notices about pirates or non-registered account) -gamelimit=45 -nofirstturncontbonus -novariablestart (turns off extra starting armies for last players)
Ha a program elindul sikeresen elindul, akkor valami ilyesmit kell látni.
Ez azt jelenti, hogy a szerverünk már képes elindulni. Ezek után már csak azt kell megoldanunk, hogy ezt automatikusan tegye és a háttérben. Sajnos ehhez nincs létező megoldás. Én egy scriptet írtam, amivel screen-ben tud futni az alkalmazás.
root@gameserver# vi /etc/init.d/luxdelux
Ennek a tartalma:
# replace with the user you created above SRCDS_USER="luxdelux" # Do not change this path PATH=/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin # The path to the game you want to host. example = /home/newuser/dod DIR=/home/luxdelux/LuxDelux # Change all PARAMS to your needs. DAEMON="java -Djava.awt.headless=true -cp "./LuxCore.jar" com.sillysoft.lux.Lux -headless -network=true -public=false -map=ClassicWidescreen -cards=4681015 -conts=2 -time=60 -name=Xorp-Game -desc=Xorp-Game_Lux_Delux" NAME=luxdelux DESC="LuxDelux dedicated server" case "$1" in start) echo "Starting $DESC: $NAME" if [ -e $DIR ]; then cd $DIR su $SRCDS_USER -c "screen -d -m -S $NAME $DAEMON" else echo "No such directory: $DIR!" fi ;; stop) if [ `ps auxf |grep $NAME|grep -ci screen` -gt 0 ]; then echo -n "Stopping $DESC: $NAME" kill `ps auxf|grep $NAME |grep -i screen |awk '{print $2}'` echo " ... done." else echo "Couldn't find a running $DESC" fi ;; restart) if [ `ps auxf |grep $NAME|grep -ci screen` -gt 0 ]; then echo -n "Stopping $DESC: $NAME" kill `ps auxf|grep $NAME |grep -i screen |awk '{print $2}'` echo " ... done." else echo "Couldn't find a running $DESC" fi echo -n "Starting $DESC: $NAME" if [ -e $DIR ]; then cd $DIR su $SRCDS_USER -l -c "screen -d -m -S $NAME $DAEMON" else echo "No such directory: $DIR!" fi echo " ... done." ;; status) # Check whether there's the process ps aux | grep -v grep | grep $NAME > /dev/null CHECK=$? [ $CHECK -eq 0 ] && echo "$NAME is UP" || echo "$NAME is DOWN" ;; *) echo "Usage: $0 {start|stop|status|restart}" exit 1 ;; esac exit 0
Ezek után a következő paranccsal indíthatjuk is a Lux Delux server-t.
root@gameserver# /etc/init.d/luxdelux start
Leállításhoz a stop szót kell használni a parancs után.
root@gameserver# /etc/init.d/luxdelux stop
Most már csak az maradt, hogy ezt az indító scritpet integráljuk a gépünk indítási és leállási szekvenciái közé. Tehát a gép indulása után automatikusan el fog indulni a Lux Delux szerver is. Ehhez adjuk ki a következő parancsot:
root@gameserver# cd /etc/init.d/ root@gameserver# update-rc.d luxdelux defaults
(Amennyiben szükséges a szerver a 6619-es TCP porton kommunikál. Ennek a portnak elérhetőnek kell lennie a kliensek felé)
Ha elindítottuk a szervert, akkor a kliensünkkel a következő módon tudunk kapcsolódni. Először is indítsuk el a szervert, majd indítsuk el a kliensünkön a játékot. Majd kattintsunk a Show Network Games gombra.
Egy új ablakot fogunk kapni. Ki fog listázni publikus szervereket. Viszont nekünk a bal alsó részben található Private Game address mezőbe kell beírnunk a saját szerverünk hostnevét vagy IP címét.
Ezek után a jobb oldalon található Join gombra kell kattintani. Ezzel be is lépünk a szerverre. Itt a már jól ismert játékteret kapjuk viszont alatta látni fogunk egy chat részt. Ide írva mindenki látni fogja az üzenetet, aki szintén csatlakozott a szerverhez. A játék akkor indul ha a szerver megkapja a megfelelő indító parancsot. Nézzük még milyen parancsok érhetőek el a szimpla beszélgetésen tú.
/help or /? - open this page /desc - print out the description of a game /u - show a list of connected users /c - display current card options (also tells you what round it is) /g - make yourself a guest only (switches on and off) /go - make yourself a guest only (guest-out) /gi - make yourself a player (guest-in) /me [description] - perform an action in the chat /re [description] - perform a reverse blue action in the chat /love [description] - perform a loving action in the chat /sing [description] - perform a musical action in the chat /i [player] - Open a users ranking page in your internet browser /a [player] - Check this player's alias page
A game.xorp.hu oldalon találjátok a hivatalos Xorp Lux Delux privat szervert.