Pontosan nem is tudom miért, de a lényeg, hogy a 2007-es, Portal című játékkal kezdtem el játszani. Régóta hallok erről a játékról, de őszintén megvallva nem tudtam hova tenni. Egy first person shooter játék, amiben van egy baromi nagy puska a kezünkben, ellenfél viszont sehol, és portálokat kell lőni a falba, amin keresztül eltűnhetünk, meg feltűnhetünk. Első látásra egy igazán elkorcsosult Quake klónnak tűnt, de ha nincs ellenség mire lövünk?
Történet
A játék minden féle intró, vagy bevezető nélkül indul. Egy kis utópisztikus labor szobában ébredünk. Egy mesterséges intelligencia, minden féle hangsúly nélkül kezd nekünk magyarázni 19 teszt kamráról, ahol nekünk kell majd megoldani a feladványokat, ezzel pedig eljutni a kijáratig. A kijárat minden egyes esetben egy lift, ami elvisz minket a következő szintre és a következő kapuhoz. A mesterséges intelligencia Gladosnak nevezi magát, és végig narrálni fogja a játékunkat. Végig zavarosan, és elcsépelten fogja kifejezni magát, viszont egyértelműen azzal próbál minket ösztönözni, hogy amennyiben végigcsináljuk a 19 pályát, akkor hatalmas nyereményben fogunk részesülni, méghozzá kapni fogunk egy tortát. Igazán ösztönző, nemde?
Bár úgy tűnik nincs is igazán történet, csupán a semmiért csináljuk végig a küldetéseket, mégis valami váratlan fog történni. Lehull a lepel az egész helyzetről, és új formát fog ölteni a játék és a játékmenet. Számomra igazán meglepő volt.
Játékmenet
Először is fontos leszögezni, hogy ez nem egy Quake klón. Ez egy logikai játék. Kapunk egy pályát, amin csak úgy nem tudunk keresztül sétálni. Valami akadályba fogunk ütközni. Ezeket az akadályokat pedig portálok segítségével tudjuk leküzdeni. Bal egér gombbal kék portált lövünk, jobb egér gombbal narancssárgát. Az egyik portálon keresztülmenve ott találjuk magunkat ahova a másikat lőttük. Legyen az sav tenger másik partja, egy emelkedő teteje, vagy akármi.
Persze a portálokat kombinálni is lehet, sőt kell is. Portálokba ugorva a lendületünk megmarad, ergo hatalmasat ugorva kerülünk elő a másik portálból. Ezen túl lesznek kockák. A kockák segítségével tudunk gombokat aktiválni úgy, hogy nekünk nem kell ott lennünk. Ezen túl lesznek laser ágyúk és gyilkos robotok is. Az ágyúk rendszeres időközönként lőnek kis laser golyókat. Ezek természetesen megölnek minket, de a golyókat portálok segítségével el tudjuk téríteni, és a megfelelő fogadó szerkezethez irányítani azokat. Ilyenkor pedig valami aktiválódik ahhoz, hogy mi tovább tudjunk haladni. A vége fele jelennek meg a kis őr robotok. Laser célzó csíkjukról lehet őket megismerni. Ha eléjük kerülünk, akkor elkezdenek lőni minket. Úgy lehet őket deaktiválni, ha a hátukba kerülünk és fellökjük őket.
Összegzés
Mindenkinek ajánlom a Gameday bemutatóját a játékról, Szirmai Gergely előadásával:
A Portal sokkal több mint, aminek először látszik. Nagyon jó logikai játék, és a végén döbbensz rá milyen történetet is játszol. Viszonylag gyorsan végigvihető, és nagyon izgalmas. Nagy örömömre minden féle platformra elérhető, köztük OSX-re és Linux-ra is.