Az egész történet úgy kezdődött, hogy megjelentek új arcok abban a teremben ahol én is dolgozom. Annyira ezen nem lepődök meg már, hisz dinamikusan nő a cég, és mi is szoktunk költözgetni. Az pedig, hogy mindenkit ismerjek, illetve tudjam az előéletét, vagy melyik csoportot erősíti már rég esélytelen 1200 ember fele.
Eltelt kis idő, és az ebédlőben messziről kiszúrtam, hogy az egyik „ismeretlen” srác egy nagyon jó Windows-os társammal fogyasztja el az ebédjét. Legközelebb, amikor ezzel a Windows-os kollégával szóba tudtam elegyedni rá is kérdeztem, hogy a srác újonnan jött hozzátok? Amire az volt a meghökkentő választ, hogy „Igen, és ő gyakornok.”
Azt persze senki nem értheti, hogy miért volt ez számomra megdöbbentő, úgyhogy kell egy kis történelmi visszatekintést eszközölnöm. Ez a Windows-os kolléga, nevezzük mondjuk Gábornak, már régebb óta ápol barátinak is nevezhető kapcsolatot velem. Volt közösen pár project-ünk, és így szakmai dolgokról is sokat beszéltünk. Egyik sarkalatos témánk az utánpótlás nevelés volt.
Magam is sok esetben részt veszek interjún, és sokszor látom, hogy a régióban már nehéz újabb és újabb képzett embereket találni. Ha viszont nincs, vagy nehéz, akkor csinálni kell. Az ITSH maga is élen jár a különböző képzési formák terén. Nyelvszakos egyetemisták informatikai betanítása, vagy Informatikai hallgatók ITSH-val kapcsolatos előadás sorozata. Viszont a munka közeli, operatív csapatintegrációs betanulás hiányzott. Legalábbis számomra. Ha felveszünk valakit, azt betanítjuk, és van hogy sok esetben a dolgok legelejével kell kezdenünk.
Az alap informatikai egyetemi képzés gyakorlatban hasznosítható részével el sem kezdek foglalkozni. Átéltem sajnos én is azt, hogy végzősként az a tudás ért valamit, amit otthon esténként önszorgalomból hack-eltem össze.
Itt viszont visszakanyarodnék Gáborhoz, és a beszélgetéseinkhez. Ugyanis akkor sok szó esett arról, hogy milyen jó lenne alkalmas informatikai hallgatókat, „gyakornokként” felvenni, bizonyos dolgokba bevonni, tanítani. Ezáltal lehetne „beugró” emberünk, amikor megköveteli a munka mennyisége, ő pedig gyakorlati tudást szedhetne fel. Idővel pedig főállásban alkalmazható lehetne, és gyakorlatilag akkor már nulla betanítási idővel.
Jól hangzik ugye? Úgy tűnik ez valósult meg most az ITSH-nál. (Legalábbis ez a dolog most realizálódott a közvetlen közelemben, elképzelhető, hogy előtte is létezett.) Nem tudom pontosan kik érdeme, az viszont biztos, hogy egy hosszabb folyamat eredménye, amihez több vezető jóváhagyása is kellett. Remélem ez a kezdeményezés hasznosnak bizonyul, és a csapataink számára egyre több okos és gyakorlatias fiatal lesz elérhető. Illetve a diákok is kapnak egy lökést a nagybetűs életben, illetve, hogy egy interjún tudjanak arról mesélni, milyen is egy MULTINÁL dolgozni.
Ha valakit érdekel ez a gyakornokság zargassa csak az ITSH HR osztályát, vagy ha igény van rá én megpróbálhatok többet kideríthetek róla.
Es milyen? Marmint MULTINAL dolgozni?
Szerintem Minden multi hasonlo. Nagy, lomha, illetve kicsit beskatujazo. Megvan a maga elonye, es biztonsaga, illetve a korlatai.
De ha konkretat kerdezel jobban tudok valaszolni.